Heenreis

23 september 2011 - Mombasa, Kenia

HEENREIS DEEL 1: Vanmorgen vroeg op. Om 06.30 uur aan het ontbijt, samen met Renate. Ook Indra wilde worden gewekt, dus om iets over half 7 zaten we met zijn drietjes aan tafel. Quinten wilde niet wakker worden, dus hij mocht lekker blijven slapen. Na het ontspannen ontbijt alles nog eens checken; paspoort, boardingpass, inentingsbewijzen, medicijnen en documenten. Ja hoor, alles compleet. Annelies zou mij op komen halen rond 7 uur. Als zij er om 12 over 7 nog niet is, toch maar een sms'je sturen. Zij is onderweg en Annelies en haar zoon komen om 7.17 uur voorrijden.  Snel afscheid nemen van Renate en Indra en we zijn onderweg. Hopelijk niet te veel files. Renate verzekert me dat thuis alles perfect geregeld is en het allemaal goed zal gaan. Ook dat kan ik dus met een gerust hart achter me laten. Na een vlotte rit komen we om 08.45 uur aan op Schiphol. Al snel zien we andere Kenia-gangers en samen met Hetty en Ankie, drinken we een lekkere grote mok cappuccino. Ondertussen kan ik de mobiele telefoon van Annelies wel instellen.... Ruim op tijd naar de juiste gate, waar wij bijna als laatste door de controle gaan en als laatste het vliegtuig ingaan. Met de stoel is het allemaal goed gekomen; we konden netjes omboeken en zodoende zelfs met tweeën naast elkaar zitten, vlakbij het raam. Omdat het niet druk is, hoeven we daarvoor zelfs niet bij te betalen. Voor deze plaatsen is dat normaal gesproken wel nodig. In het vliegtuig moeten de mobieltjes uit (in vliegtuigmodus). Toch nog snel even alle berichtjes binnengehaald. Leuk dat er nog zoveel mensen en berichtje hebben gestuurd. En nee groep 7....... De drop is echt voor daar.  De vlucht gaat voorspoedig. Over Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Adriatische zee, Italië, Griekenland, Egypte, Sudan naar Kenya. Eerst een tussenstop in Nairobi, daarna door naar Mombasa. De verzorging door de KLM is prima; ruim voldoende te drinken en eten.

HEENREIS DEEL 2: Wat is Nairobi een verschil met Amsterdam. Waar Amsterdam er super-de-luxe uitziet, is het vliegveld van Nairobi heel anders. het ziet er armoedig uit, maar het is wel functioneel. helaas komt mijn koffer van de band met een kapot wieltje. Vervelend, want in Nairobi moeten we de weg oversteken voor een binnenlandse vlucht. Maar ook daar komen we wel overheen. In Nairobi moeten we nog een paar uur wachten, dus brengen we onze bagage vast weg, om vervolgens in bij het vliegveld nog wat rond te lopen. Om het de vertrekhal binnen te gaan, moeten we ons half uitkleden. Schoenen uit, riem uit, waardoor mijn broek bijna op mijn knieën zakt, alles in een mooi blauw bakje. Daarna lekker even buiten gelopen, waar de meesten binnen blijven zitten. Wat fotootjes gemaakt en "THE PUB" bezocht. Niet aan de alcohol, maar gewoon een flesje water. Ruim op tijd weer terug voor de laatste vlucht. Deze duurt slechts een uur en ook hier een prima vlucht. Met een jus-tje en twee zakjes heerlijke noten vliegt de tijd.

HEENREIS DEEL 3: Aangekomen op het vliegveld van Mombasa, worden we opgepikt door een troep Kenianen. Er is sowieso een groot aanbod aan taxichauffeurs, maar voor ons is het al geregeld. 4 Taxibusjes voor ruim 20 man met koffers en handbagage. Voordat alles en iedereen in de busjes zit, zijn we zo weer even verder en met een tropisch regenbuitje, alsof iemand een ketel lauwe soep over je uitgiet, is iedereen blij dat hij zit. Mombasa is een vreselijk grote stad. Ondanks het late tijdstip, kwart voor 1 lokale tijd, is het vreselijk druk op straat. Overal staan groepjes mannen, zijn nog kraampjes open of zitten ze om een grote tafel.  vlak bij het vliegveld staat alles dicht op elkaar, wat verder weg is er wat meer ruimte. Onze chauffeur heeft er flink de pas in en na ongeveer twintig minuten komen we aan bij een rivier waar we 20 minuten moeten wachten op de Ferry. Er wordt netjes een kaartje gekocht, die welgeteld 5 meter verder weer moet worden ingeleverd.  Overdag staat er voor deze overtocht een rij, waardoor wachttijden van twee uur normaal zijn. Mocht je de vrije dag naar Mombasa gaan, dan wordt een agent omgekocht om meteen op de boot te kunnen. Slagbomen op de Ferry kennen ze niet en hoewel de rivier niet eens zo breed is, is het toch een flink stukje zwemmen als er niet op tijd geremd wordt.  Een brug zou en goed idee zijn en er is Ov. Nagedacht, maar get geld is er nog niet. "Dat is nog een brug te ver" om Gus zijn woorden te gebruiken.