Dag 9; de laatste workshopdag

30 september 2011 - Diani Beach, Kenia

Dag 9: laatste workshopdag

Vandaag de laatste dag dat de workshops zijn. Al was de nacht kort, voel ik me toch wel fit. Het ontspannen dagje van gisteren heeft me goed gedaan. De bovenkant van mijn benen branden een beetje (ook goed aan de randen smeren is een opmerking die ik ’s avonds terecht hoor van iemand die al vaker hier is geweest) en ik voel mijn T-shirt een beetje schuren, maar het is niet echt ernstig.

De workshop vandaag zat goed in elkaar. De tips en tops die we mee hebben gekregen woensdag, hebben we zo veel mogelijk verwerkt in onze workshop. Omdat we woensdag de cirkel van invloed hebben behandeld met deze groep, zetten we hun tips in deze cirkel; ontbijt, hand-outs en dat soort zaken liggen buiten onze cirkel van invloed, maar meer interactiviteit tijdens de werkvormen en het gebruik van meer voorbeelden (vanuit hunzelf) liggen er wil binnen. Aan het eind van de dag krijgen we erg positieve kritieken en van de opmerkingen is er ook niets meer die buiten onze cirkel van invloed lag. Fijn, want ze blijken het erg goed begrepen te hebben. Ook timemanagement en Marzano zijn aan bod gekomen en dit werd door de Kenianen erg gewaardeerd. Zij hadden het gevoel nu een beetje een kapstok te hebben voor hun plannen. En hoewel wij echt ingestoken hebben op sharing, vroegen ze letterlijk om theorieën. Zelf geven ze aan dat dat komt omdat zij zelden de kans hebben om boeken te komen en het enige dat zij kunnen lezen zijn de artikelen die zij af en toe op internet lezen (als ze weer een keer tijd en geld hebben om naar een internetcafé te gaan. Het willen leren komt vanuit henzelf.

Terug in het hotel heb ik niet de behoefte om de eindevaluatie meteen te doen, dus ik geef aan dat ik er nu niet aan wil werken, want dat ik de behoefte heb om alles even te laten bezinken. Lineke en Monique hadden wel even door willen werken, maar gaan akkoord met eindevaluatie morgen na de celebration. Fijn, want anders had er weinig zinvolle input vanuit mij ingestaan denk ik.

’s Avonds heerlijk gegeten en daarna via Skype contact gehad met het thuisfront en vervolgens afgesloten aan de bar. Ik ben nu al bezig met verwerken van mijn ervaring hier, want ik realiseer me goed dat het er op zit. Morgen na de celebration meer.