dag 10; celebration day

1 oktober 2011 - Diani Beach, Kenia

Dag 10; celebration day

Traditioneel is de zaterdag na de workshops celebration day. Alle headteachers die hebben deelgenomen aan de workshops, zone-officers en Nederlandse workshopleiders komen samen en nemen afscheid van elkaar. Iedere groep verzorgt een optreden en er komt deze keer een groep uit de sloppenwijken van Nairobi optreden. Volgens de leiding van T4T is deze groep echt geweldig. Gisteren was er wat gerommel over geld tijdens de uitreiking van de vergoeding, dus toen wij dachten dat er iets niet goed was, vertelde de taxichauffeur dat er niets aan de hand was, maar dat zij geld inzamelden voor ons…..

Om half 10 komen we samen in Forest Lodge. Er zitten al enkele directeuren, maar net als tijdens de workshops komen er mensen te laat aan. Na een tijdje van nog wat oefenen met de groepjes (iedere zone treedt op, maar omdat wij twee zones hebben gehad, doen wij deze met elkaar. Even samen oefenen dus), koffie drinken en vooral gezellig met elkaar kletsen, verzorgt de groep uit Nairobi een spetterend optreden. Onze monden vallen open van verbazing.

De meeste mensen uit deze groep jongeren zijn nog nooit uit Nairobi geweest en voor sommigen was het een droom om eens de oceaan te zien. Het plezier spettert ervan af. Wat een passie. Wij verbazen ons over de kracht die de zanger uitstraalt; een lichamelijk gehandicapte jongen (flinke bochel op zijn rug) met de lengte van Bart de Graaff. Dansen is niet zijn grootste kwaliteit, maar zingen en dansen is wel echt zijn passie, dat zie je….

Hoewel ik niet de grootste fan ben van talentenjachten, is dit een groep die zou winnen met Holland’s got Talent en volle zalen zou trekken in alle theaters van Nederland. Samen met Annelies besluiten wij de leiding te vragen of hier iets mee zou kunnen richting Festival Mundial in Tilburg. Mia geeft aan dat zij daar mee bezig is, want ook zij vindt dat deze groep een kans verdient.

Na dit optreden doen alle groepjes hun optreden en ook wij moeten aan de bak. Zoals de meesten weten, is zingen niet mijn ding, maar ik heb besloten me hier over heen te zetten en gewoon volmondig mee te doen. Als ik één ding hier heb geleerd is dat je soms gewoon dingen moet doen. Niet overal nee tegen zeggen omdat jij het niet wilt, of voortdurend waarom-vragen stellen. Beter is om Hoe-vragen te stellen. “Make new friends, if you’re happy and you know  it…” en een Keniaans liedje “Katjirie……. Saga” zijn 3 liedjes die wij samen met onze nieuwe vrienden zingen.

Na al deze optreden volgt een langer en nog spettender optreden van de Jungle Juglers en dansgroep uit Nairobi. Wederom wordt door het hele publiek met open monden gekeken en er worden zelfs mensen uit het publiek betrokken bij het dansen en de jongleer act.

Als allerlaatste van de celebration worden alle groepen verrast met een cadeautje in de vorm van Keniaanse doeken en sommige zelfs sieraden en wordt er afgesloten met een lunch, waar wij ons wederom verbazen over de hoeveelheid eten de Kenianen naar binnen krijgen. Maar ja….. als je beseft dat zij hierdoor misschien vanavond niet hoeven te eten, zodat de rest van het gezin meer heeft……

De rest van de dag op het resort gewerkt aan het eindverslag, gewandeld op het strand en naar de markt geweest waar we werkelijk aangevallen werden door vele vrienden die allemaal leuke trucs inzetten om je aan het kopen te krijgen. Natuurlijk koop ik ook wat, maar ik laat me niet verleiden tot allerlei aankopen die ik helemaal niet wil.

Omdat morgen een flink aantal mensen gaat snorkelen (wij waren erg positief en er is nog een vrije dag, dus maken zij daar gebruik van). Er gaan er ook een aantal naar een Gospeldienst en hoewel ik absoluut niet geloof, wil ik misschien wel mee. Ik besluit daar morgen over.

Omdat ik morgen niet op tijd op hoef, wordt het erg laat aan de bar. Ik denk dat het voor mij volgende week weer afkicken wordt, want ik heb deze week veel meer gedronken dan eigenlijk mag in combinatie met mijn medicijnen. Rond tweeën zijn wij de laatste personen die naar bed gaat. Morgen de allerlaatste dag hier. Een dag om dingen af te ronden en te relaxen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. hoi Peter:
    2 oktober 2011
    klaar om naar huis te gaan. ook weer fijn om bij je gezin te zijn. gr.pa en ma