Dag 8: snorkelen

29 september 2011 - Diani Beach, Kenia

Vandaag de vrije dag die eigenlijk voor gisteren gepland stond. "Maar dat is Kenia", wordt regelmatig gezegd als er weer iets niet is zoals het eigenlijk zou zijn. Nu wij zo intensief met deze workshops bezig zijn, zou je kunnen zeggen dat dat extern attribueren is, of dat het buiten je cirkel van invloed (Covey) ligt, maar je kunt ook zeggen dat dat nu eenmaal Kenia is.

Wij balen hier natuurlijk wel een beetje van, omdat we net een workshop gestart zijn en die nu een dag moeten onderbreken voor een vrije dag. Jammer, omdat je dan toch ook bezig bent met dingen die je zou moeten veranderen aan je workshop. Maar goed, dit ligt nu eenmaal  buiten onze cirkel van invloed

's Ochtends om 7 uur vertrekken we met de taxi richting Wasini eiland. Wij gaan slechts met 2 personen uit onze groep; Lineke en ik. De rest van de mensen die een vrije dag hebben (want dat is nu dus niet gelijk) gaan op safari. Daar had ik dus geen zin in, want hoewel het vast erg mooi en indrukwekkend is, had ik geen zin in een busrit van ruim 13 uur, waarbij je ook nog om 5 uur moest vertrekken. Snorkelen was voor mij de beste optie, want een bezoek aan Mombasa zag ik ook niet zitten. Verder blijken er ook nog een tandarts en twee assistentes uit het hotel mee te gaan. Achteraf bleek dat erg fijn, omdat de tandarts een digitale onderwatercamera bij zich had, waarvan ik de foto's mocht kopiëren.

Na wat mensen in andere hotels te hebben opgepikt, rijden we in ongeveer een uur naar de opstapplaats waar we de boot opgaan. In eerste instantie ziet deze er niet geweldig uit, maar achteraf kan ik zeggen dat het allemaal prima was. Dan varen we een ruim kwartier en als we net op open water zijn, zijn de dolfijnen al gespot. Echt tam zijn ze niet, want ze doen hun eigen ding en trekken niets van de boten aan.  Toch zijn we een kwartiertje bij ze gebleven. Als iedereen tevreden is met de foto's die ze hebben gemaakt, varen we verder naar het marine park waar we gaan snorkelen.

Ondertussen gaat het regenen en er wordt boven onze hoofden een oud doek uitgerold. Deze is echter niet helemaal waterdicht. Eerst laten we ons niet wegjagen door een beetje regen, maar als het harder gaat regenen, ga ik toch maar onder het tentdoek staan.

Op de boot zit ook een zeer jong Pools stel. Duidelijk is dat ze een beetje verwend zijn, gezien de zeer dure spulletjes die zij bij zich dragen. Net nadat zij haar bikini in het "vooronder" (eigenlijk gewoon een klein houten bakje die iets naar beneden gaat, waar ook een vreselijk oud chemisch toiletje staat en waar geen deur in zit) heeft aangetrokken begint het te regenen. En waar het meisje eerst vrolijk lachte en dolde met haar vriendje, is zij plots erg chagrijnig. Haar vriendje probeert haar wel op te vrolijken, maar dat lukt niet echt goed.

Na drie kwartier droogt het op en ik ga voorop de boot met de Keniaanse snorkelinstructeur een praatje maken. Hij wijst mij de mooie dingen aan die we tegenkomen en belooft me ook onder water de mooie dingen te laten zien.

Na een uur zijn we aangekomen op de plaats van bestemming. Snorkel op en erin springen. Het water is prima en het zonnetje komt er weer door. Het begin is weer even wennen, want hoewel ik ooit zwemleraar ben geweest en toen ook snorkel aardigheid heb gegeven, is dat al weer erg lang geleden. Toch gaat het snel weer zoals het hoort en kan ik zonder problemen onder water duiken, zonder steeds boven te komen en mijn masker af te zetten. Het was wel een beetje jammer dat het geleende masker niet helemaal waterdicht was.

Onder water ziet het er allemaal prachtig uit. Wj zwemmen langs en boven de koraallijn. Fantastisch mooie onderwaterwereld, waar na 2 minuten al een zeeschip pad voorbijkomt. Verder zeer mooi koraal en prachtige vissen in alle kleuren.

Na een uurtje stoppen we met snorkelen en gaan we het strand van het eilandje op. Iedereen is onder de indruk en na even uitgerust te hebben, zwemmen we terug naar de boot, die ondertussen weer vlak bij ons is komen te liggen. Omdat nog niet iedereen er is, is het heerlijk om een keer bommetje van de boot te maken.

Dan varen we een uur terug naar Wasini eiland, waar krab en vis op het menu staat. Voor 10€ kunnen we ook kreeft bijbestellen, maar omdat zowel Lineke als ik nog nooit kreeft op hebben, besluiten we er eentje te delen. Dat bleek een goede keuze te zijn, want het maal was fantastisch.

Op de boot heb ik een gemakkelijke zitplaats gezocht, die midden in de zon is. Maar ik heb me ingesmeerd, dus kan geen kwaad..... Ik maak weer een praatje met de snorkelinstructeur en na een half uurtje zit ik te knikkebollen. Achteraf niet zo handig, want waarschijnlijk heeft het zoute water toch de zonnebrand afgespoeld, want ik ben vuurrood.

Na het eten nog een wandeling door het dorp op Wasini eiland, waar de kinderen bedelen om "sweets", die op het vasteland werden verkocht. Erg zielig, want het dorp is vreselijk arm en bedelen om geld, kleren of eten had misschien beter gewerkt.

Dan nog tien minuutjes varen en we zijn weer terug. Een heerlijk ontspannen dagje, waar ik in ieder geval van heb genoten. Nog een uurtje doezelen in de taxibus, wat op zich wel knap is met de slechte wegen waar je over heen rijdt. In het hotel even zwemmen en douchen, waarna het avondprogramma weer in gaat; eten, even skypen en afronden aan de bar.

1. Andre Wesel:
    2 oktober 2011
    Het is goed om te lezen dat je zo geniet. Het zal wel geweldig zijn om daar te snorkelen. Echt even in een andere wereld.
    Zo te lezen zijn de workshops een succes geweest en kunnen ze er daar verder mee.
    Wij zien elkaar volgende week zaterdag weer. Rust Roest wacht.
    Groetjes,

André