Informatiedag

3 september 2011 - Vlijmen, Nederland

Gisteren, zaterdag 3 september, was een verplichte informatiedag voor de deelnemers aan de reis van september in Vlijmen. Een volle zaal met enthousiaste mensen. Het zijn de deelnemers aan twee verschillende groepen. Één groep "coaches" en een groep directeuren. De coaches zijn allemaal al minimaal één keer eerder geweest en ook onder de deelnemers van de directeurenreis zijn een aantal personen die al eerder zijn meegeweest. Voor mij is in ieder geval alles nieuw....

Na een lekkere kop koffie wordt begonnen met enkele huishoudelijke mededelingen en hoe teachers4teachers is ontstaan, maar nog belangrijker: blijft voortbestaan. De reis die wij maken wordt weliswaar door onszelf of ons bestuur (gedeeltelijk) betaald, maar de organisatie vraagt veel meer dan dit. Teachers4teachers leeft van sponsoring en donaties. Als lezers donaties aan dit project willen doen, kunnen ze natuurlijk contact met mij opnemen. Voor uitgebreidere informatie over teachers4teachers, klik hier.

Daarna meer inhoudelijk:

"Each child deserves a great teacher". Vanuit deze visie komen wij met niets, we komen zelf. Wij gaan er niet heen om het ze even te vertellen en het ze te leren, maar we kijken naar wat we toe kunnen voegen aan wat zij al weten. Het denken moet in gang worden gezet, zodat ze het zelf kunnen.

het thema dit jaar is data-driven-teaching, of zoals het momenteel in Nederland bekend staat opbrengstgericht werken. In groepjes hebben we voornamelijk vragen bedacht om informatie te krijgen en hen middels vragen zelf aan het denken te zetten.

Behalve inhoudelijk zijn vervolgens ook praktische zaken bepsproken. Waar moet je aan denken als je daarheen gaat? En daar waren toch wel verrassende dingen bij. Niet even je raam open zetten als je gaat douchen, tenzij je de nacht door wilt brengen met een aap aan je zijde. Of vrouwen die wel (zeer) korte rokjes mogen dragen, maar mannen moeten in lange broek. De wereldstekker. Spullen voor werkvormen, want die zijn er niet etc.... Maar ook foto's van hier.

Verder zijn de groepjes bekendgemaakt, waarmee je de verschillende scholen bezoekt. Ik zal samen met Lineke de Jong en Monique Maaswinkel - van Vlerken een trio vormen. Wij gaan naar het Kwale district, dagelijks zo'n 2 uur heen en 2 uur terug van en naar het hotel. Om precies te zijn; Mkongani.